Hvis du tar kontakt med hostingselskapet som du skal flytte til, vil de vanlighvis være behjelpelige med flyttingen

Her er en grov forklaring på hvordan man flytter en side.

 

  1. Pakke ned hele siden og databasen på serveren den ligger på nå, og flytte alt til vår server.
  2. Gå inn hos domeneregistrar (dette er for eksempel domeneshop) og sette TTL på navnepekere til 3600 sekunder.
  3. Pakke det ut på vår server, teste at alt fungerer som det skal.
  4. Når alt er klart på den nye serveren, sette side på gammel server i maintenance mode, slik at det ikke kan komme nye ordre inn
  5. Kopiere over databasen på nytt, fra gammel til ny server, slik at man får med seg de ordrene og endringer som har blitt gjort siden første kopieringen.
  6. Ny sjekk på vår server at alt fremdeles fungerer som det skal
  7. Oppdatere navnepekere hos domeneregistrar, slik at domenet nå peker til vår server.
  8. Siden vil da vanligvis være i maintenance mode i 20 min til 1 time, før siden er live på ny server. Dette avhenger av hvor stor databasen er og tiden det tar å kopiere denne, og hvor lang tid det tar før navnepekere er oppdatert.
  9. Monitorerer siden de neste 24 timer, slik at vi ser at alt går som det skal.

 

Ved veldig komplekse sider, med mange knytninger/integrasjoner mot andre datasystemer, kan denne prosessen ta litt tid og inneholde noen flere steg, da det er veldig mange ting som må testes at fungerer ordentlig etter overflytting.

1. Caching

Det finnes flere cachingmekanismer man kan bruke sammen med Magento. Noen av dem krever tredjepartsmoduler, slik som Varnish, og det kan du spør din leverandør om å implementere. Magento har også innebygget caching. Denne bør du sørge for at er slått på i admin-panelet ved å gå til ”System” – ”Cache Management”, velge alle og velg ”enable”.

2. Slå på «Flat Catalog»

Spesielt for butikker med mange varelinjer er det viktig å aktivere ”Flat Catalog” for kategorier og produkter. Aktivering av dette samler alle produktdata i én tabell i databasen, som kan gjøre databasespørringene raskere. Dette gjøres i admin-panelet ved å gå til ”System” – ”Configuration” – ”Catalog”. Under ”Frontend”-fanen setter du ”Use Flat Catalog Category” og ”Use Flat Catalog Product” til ”Yes”

3. Slå sammen CSS- og javafiler

I admin-panelet navigerer du til ”System” – ”Advanced” – ”Developer”, og aktiverer ”Merge Javascript Files” og ”Merge CSS files”.

Dette vil redusere antall ”http requests”, og dermed forbedre lastetiden på sidene.

4. Slett logger

Magento er som standard satt opp til å ta vare på logger i 180 dager. Ved å redusere dette vil du drastisk redusere størrelsen på databasen, og dermed forbedre hastigheten på siden. Magento kjører vedlikehold av databasen ved hjelp av cron, så du må passe på at dette er aktivert på serveren. For å redusere antall dager logger skal oppbevares, går du til ”System” – ”Configuration” – ”Advanced” – ”System” – ”Log” i adminpanelet, og endrer antall dager du ønsker at loggen skal oppbevares. Dette kan for eksempel settes til et sted mellom 10 og 30 dager.

5. Bildeoptimering

På de fleste nettsider utgjør bilder den største datamengden som skal overføres fra en server til nettleseren. Ved å sørge for at bildene har riktig oppløsning og er komprimert vil du kunne spare vesentlig på mengden data som skal overføres, og dermed øke hastigheten.

6. Reindeksér databasen

Gå til ”System” – ”Index Management” i admin-panelet og klikk ”Reindex data” på de ulike indeksene.

7. Fjerne tilleggsmoduler

Mange Magentosider blir etter hvert fylt opp med et stort antall tilleggsmoduler som inneholder et stort antall filer som skal lastes. Er antallet moduler stort nok, vil dette kunne føre til en reduksjon i hastighet på siden. Du bør avinstallere eller deaktivere moduler som ikke lenger er i bruk.

8. Oppgrader til siste versjon av Magento

Nye versjoner av Magento inneholder feilrettinger og hastighetsforbedringer, og du bør derfor sørge for at nettbutikken din er oppdatert til en av de siste tilgjengelige versjonene.

9. CDN

Hvis du velger en hostingpakke som tilbyr bruk av Content Delivery Network, vil du kunne konfigurere Magento til å benytte dette. CDN vil i mange tilfeller kunne forbedre hastigheten på siden drastisk, spesielt for sider som brukes fra flere land.

10. Raskere hosting

Ved å oppgradere hostingpakken din vil du kunne få mer ressurser tilgjengelig som kan gi store utslag på sidens hastighet. Dette gjelder spesielt hvis du har en side med mange varelinjer og stort besøk.

Åpen kildekode

Magento er en plattform med åpen kildekode (open source), noe som betyr at kildekoden er åpent tilgjengelig for alle. Dette gjør at det ikke er noen restriksjoner for ulike utviklere å utvide funksjonaliteten som allerede finnes i Magento. Alle kan se kildekoden, og kan dermed lage utvidelsesmoduler som passer på toppen av denne. Et eksempel på det motsatte kan for eksempel være Microsoft Word. Her er kildekoden proprietær, og ikke åpen for innsyn.

Siden kildekoden er åpen har dette ført til at det også finnes en egen markedsplass for tilleggsmoduler laget av tredjepartsutviklere kalt Magento Connect. Denne kan sammenlignes med Apples App Store. Her finnes et stort utvalg ulike modeler som utvidere standarfunksjonaliteten i Magento.

Stor brukermasse med stort brukerforum

Åpen kildekode i kombinasjon med svært mange brukere av Magento har også ført til at det finnes et stort brukerforum med alt fra nybegynnere til eksperter som svarer på spørsmål og diskuterer ulike utfordringer. Har man en utfordring med Magento, er sannsynligheten stor for at minst én av de 250 000 andre butikkene som også bruker Magento har hatt samme utfordringen. Med litt tålmodighet kan man finne svar på det meste på Magento sitt brukerforum.

Gratis i Community utgave

Magento kommer i to utgaver: Community og Enterprise. For de fleste butikker er Magento Community tilstrekkelig – og den er også gratis!

Skalerbarhet

Magento er en svært skalerbar plattform. Det betyr at den kan brukes av butikker med få transaksjoner og varelinjer, og opp til de som har stor omsetning og hundretusenvis av varelinjer. Magento er også tilrettelagt for å kjøre butikker på ulike språk for ulike markeder med ulike valutaer og betalingstjenester. Så dette er ikke en plattform man vokser ut av.

Fleksibilitet

På bakgrunn av sin åpne kildekode er plattformen svært fleksibel. Alt kan lages – men noe er selvsagt litt mer komplisert. Dette gjelder alt fra tilpasning av utseende og bygging av ny funksjonalitet, til integrasjoner mot tredjepartssystemer via et omfattende API.

En av de store fordelene med Magento som plattform, er det store utvalget av tilleggsmoduler som er tilgjengelig via deres egen ”appstore”, Magento Connect. Siden Magento er en ”open source” plattform, og brukes av svært mange nettbutikker over hele verden, er det veldig mange andre som har hatt ønske om akkurat den samme funksjonaliteten som deg. Da har noen ofte laget en ”extension” som løser nettopp dette behovet.

Siden mengden tilgjengelige moduler er så stor, er det grunn til å være litt på vakt. Langt fra alle er programmert med hensyn til Magentos ”best practice”, og du risikerer at modulen ikke virker som den skal, og i verste fall kommer i konflikt med noe annet på nettsiden din. Derfor er første bud å se på moduler fra anerkjente selskaper. Gjerne de som har Magento sertifiseringer. Du må også sjekke at modulen er kompatibel med din versjon av Magento, og at modulen blir oppdatert i takt med at det kommer nye versjoner og sikkerhetsoppdateringer.

Videre kan det være lurt å prøve å ikke kombinere for mange ulike extensions. Jo flere extensions du bruker, og fra flere utviklere de kommer, jo større er sannsynligheten for at noe kommer i konflikt med hverandre. Det å feilsøke slike konflikter kan være tidkrevende, og dermed kostbart. Du bør ikke alltid se etter den billigste modulen, og husk at hvis ting ikke virker som det skal, er innkjøpsprisen på modulen ofte den minste kostnaden for å rette opp i uventede feil en dårlig modul kan skape.

Nettbutikker er attraktive mål for hackere siden de inneholder personlig informasjon om kunder, og i noen tilfeller betalingsinformasjon, som brukes for å gjennomføre et salg. Selv om nettbutikken ikke selv håndterer selve betalingen, men at denne gjøres gjennom andre betalingsløsninger som for eksempel DIBS eller paypal, kan en hacker rute trafikken til falske betalingssider for å innhente betalingsinformasjon. Hvis en nettbutikk blir utsatt for hackerangrep, vil det kunne medføre store negative konsekvenser, både for dens kunder og butikken selv. For kundene kan eksempler på dette være identitetstyveri og tap av penger, mens for butikken kan resultatet være omdømmetap, erstatningskrav, og økonomiske tap som følge av svindel. Det er derfor svært viktig for nettbutikker å unngå hackerangrep.

Sikkerhetspatcher er en form for feilrettinger som Magento lanserer når det har blitt oppdaget sikkerhetshull i Magento butikkplattformen som hackere kan utnytte til å tilegne seg informasjon eller endre løsningen. Det betyr ikke at en nettbutikk nødvendigvis vil bli hacket, eller at disse sikkerhetshullene faktisk har blitt utnyttet, men det er en kjent risiko tilstede for at det kan skje en gang i fremtiden. En Magentoinstallasjon består av et sett med kjernefiler, og så kommer de filene som er de individuelle tilpasningene i hver butikk på toppen av dette. En sikkerhetspatch vil rette svakheter i kjernefilene. Det betyr at hvis nettbutikken har installert tilleggsmoduler som benytter seg av disse kjernefilene, er det en mulighet for at også disse må oppdateres når man legger inn en sikkerhetspatch.

Magento nettbutikker bør være påpasselige med å installere sikkerhetspatcher når de blir tilgjengelige fra Magento. Når en ny sikkerhetspatch er tilgjengelig, vil du bli varslet om dette gjennom en melding i Magento administrasjonspanelet. At du får denne meldingen betyr ikke at en sikkerhetspatch ikke er installert, men at den er tilgjengelig – du kan få beskjed om å huske å installere dem selv om det allerede er gjort.

Hvordan vet jeg hvilke patcher jeg må installere og hvilke sikkerhetspatcher som allerede er installert?

Det finnes ulike måter å se hvilke patcher som er installert i din Magento nettbutikk.

Via FTP:

Gå inn i app/etc mappen og åpne filen «applied.patches.list»

Denne inneholder en oversikt over installerte sikkerhetspatcher i din butikk.

For å finne ut hvilke patcher som er anbefalt installert på ulike versjoner av Magento kan du se her: http://bit.ly/2ke0D85

Hvor kan jeg laste ned sikkerhetspatcher for Magento?

Alle sikkerhetspatcher finner du i Magentos eget nedlastingssenter her: https://www.magentocommerce.com/download

Hvordan installerer jeg en sikkerhetspatch?

Den enkleste måten å installere en sikkerhetspatch på er via ssh.

Oppskriften er:

  1. Last ned sikkerhetspatchen fra magento.com
  2. Pass på at compilation er deaktivert i Magento
  3. Overfør sikkerhetspatchen til rotmappen for din magentoinstallasjon via ftp
  4. Logg inn på serveren med ssh, naviger til rotmappen for magentoinstallasjonen og kjør sikkerhetspatchen med kommandoen sh filnavn.sh.

Ting å huske på

  • Husk å ta backup før du installerer sikkerhetspatcher!
  • Du bør vite at eventuelle tilleggsmoduler og skreddersydde løsninger i din nettbutikk er kompatible med sikkerhetspatchen. Hvis ikke må disse også oppdateres slik at de fungerer med den nye sikkerhetspatchen
  • Sjekk at du får en versjon av sikkerhetspatchen som passer med din installerte versjon av Magento
  • Husk å teste at alt fungerer som det skal! Det er lurt å først installere sikkerhetspatchen på en utviklingsserver for å teste, før man gjør det på live versjon.
  • Nye versjoner av Magento inneholder alle sikkerhetspatcher som har kommet ut frem til versjonen ble lansert.

Dibs

Tilbyr kortbetaling, mobilepay, paypal, masterpass, abonnementsbetaling og faktura

Har ferdige betalingsmoduler for både Magento 1.x og 2.x

http://dibs.no

Nets

Tilbyr kortbetaling og faktura.

Har ferdig betalingsmodul for Magento 1.X

https://www.nets.eu

Klarna

Tilbyr både kortbetaling og faktura/avbetaling

Har ferdig modul for Magento 1.X og 2.x

http://klarna.no

Epay

Tilbyr kort, abonnements og fakturabetaling.

Har ferdig modul for Magento 1.X

http://www.epay.no

Payex

Tilbyr betaling med kort, masterpass, direktebetaling, faktura, gavekort og paypal

Har ferdig modul for Magento 1.X

http://payex.no

Vipps

Betaling gjennom vipps for nettbutikk.

Har ferdig modul for Magento 1.X

https://www.vipps.no

Mobilepay

Støttes blant annet gjennom Payex og Dibs.

http://danskebank.no/mobilepay/

Mcash

Kan implementeres i Magento nettbutikk.

https://mca.sh

Arvato

Tilbyr faktura og avbetaling.

Har ferdig modul for Magento 1.X

http://arvato.no

Santander

Tilbyr faktura og avbetaling.

Har ferdig modul for Magento 1.X

http://santander.no

Collector

Tilbyr faktura og avbetaling.

Har ferdig modul for Magento 1.X

https://www.collector.no

Nei, Magento har ikke kontorer i Norge.

Men det finnes flere selskaper i Norge som leverer e-handelsløsninger basert på Magento. Blant annet Tiny elephant.

Ateles

Ateles er et konsulentselskap som arbeider med strategirådgivning og utvikling av løsninger for netthandel, PIM og omnichannel. Ateles utvikler på e-handelsplattformene: Magento, elasticpath, e.pages og Litium, samt PIM-systemet Pimcore. Selskapet er i utgangspunktet svensk, med kontor i Oslo.

http://www.ateles.no

Convert

Convert leverer nettbutikker basert på plattformene Magento og EPiServer. I tillegg jobber de med konverteringsoptimalisering, samt hosting og vedlikehold av nettbutikker. Selskapet er basert i Oslo, med egen utviklingsavdeling i Russland.

http://convert.no

Trollweb

Trollweb er en norsk magentoleverandør som i tillegg til å levere nettbutikker, også leverer en rekke moduler bl.a. for betaling, og har sitt eget driftssenter for nettbutikker.

http://trollweb.no

Vaimo

Vaimo er første Gold Solution leverandør i Skandinavia og Sør-Afrika. Firmaet med utgangspunkt i Sverige, har kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Estland, Ukraina, England og Sør Afrika.

http://vaimo.no

Hvorvidt man bør tilby gratis frakt er avhengig av flere aspekter, og er mer en forretningsmessig vurdering enn en teknisk vurdering, da det å sette opp gratis frakt i de fleste tilfeller er veldig enkelt teknisk. Undersøkelser viser at kunder i gitte tilfeller kan oppfatte fri frakt som en større fordel/rabatt enn det det faktisk er i kroner og øre. Men samtidig så skal man ikke undervurdere sine kunder og deres evner til å veie tilbud fra ulike butikker mot hverandre. Generelt kan man si at godt kommuniserte betingelser rundt betaling og levering er veldig viktig for å senke terskelen for dine kunder til å faktiske gjennomføre et kjøp. (Se DIBS e-handelsrapport) Skjulte kostnader senere i bestillingsprosessen vil av de fleste oppleves som svært negativt.

Hva gjør dine konkurrenter?

Hvis det er standard praksis i markedet med gratis frakt for de produktene du selger, bør nok du også ha det. Du kan selvfølgelig også ha fri frakt selv om alle konkurrentene dine tar betalt for frakt – og det kan ofte være et konkurransefortrinn.

Fri frakt som en kampanje

Gratis frakt kan være en veldig god kampanje, som kan bidra til at flere gjennomfører kjøp. Dette kan det være lurt å eksperimentere litt med, og måle resultatene av kampanjen, for deretter vurdere ROI. Da er det viktig å ha satt opp gode måleverktøy, for eksempel Google Analytics.

Fri frakt over et visst beløp

Det vanligste i mange nettbutikker er å tilby fri frakt når man handler for mer enn et visst beløp. Hva dette beløpet skal være, kan man gjerne måle og teste litt frem og tilbake på. Her er målsetningen å øke verdien av gjennomsnittlig handlekurv. Hvis man for eksempel ser at gjennomsnittlig handlekurv i dag er på 500 kr, så kan man jo prøve med fri frakt over 750 kr. Det er lurt å vise veldig tydelig hva som er betingelsene for å oppnå tilbudet, og gjerne ha en grafisk nedtelling som sier noe om ”Handle for X kr mer, og få fri frakt!”.

Dette er det vanligste spørsmålet vi får, og det er også det som er vanskeligst å svare på. Grunnen til det er at det kommer an på en rekke ulike valg man tar, og hvilke behov kunden har. Men vi skal likevel prøve å gi noen konkrete eksempler og svar.

Magento Community og Enterprise versjon

I utgangspunktet finnes Magento i to versjoner, Magento Community og Magento Enterprise. Community har ikke lisenskostnader knyttet til seg, mens Enterpriseutgaven koster en lisens per år som er avhengig av hvor mye man selger.

For de fleste nettbutikker, med en omsetning under 100 mill nok på nett per år, vil Magento Comunity Edition være et godt valg.

Ferdig designmal vs skreddersøm

Vi kan starte med å skissere den billigste løsningen. Da velger man Magento Community Edition, og baserer hele utseende på nettbutikken på en ferdig designmal. Hvis det skal gjøres minimalt med endringer i malen, og all funksjonalitet som ønskes er standard i Magento, vil man med denne løsningen kunne få en Magento nettbutikk fra ca 30 000 kr. Dette er også en løsning som de mer teknisk kompetente fint kan klare å sette opp selv ved å bruke litt tid.

Neste steget er også å bruke en designmal, men med litt større endringer, og noe ekstra funksjonalitet som for eksempel one step checkout, salg på flere språk og lignende. Da snakker vi en pris som går fra ca 80 000 kr og oppover.

Å få en profesjonell designer til å designe en butikk som best mulig kommuniserer din merkevare og dine produkter, samt å få dette implementert vil koste fra ca 150 000 og oppover. Dette er selvfølgelig svært avhengig av omfang og kompleksitet.

Ytterligere funksjonalitet og kostnadsdrivende elementer

Videre er det en del funksjonalitet som vil øke prisen. Mange har andre backoffice-systemer som de ønsker å integrere med nettbutikken, slik som regnskapssystem, ERP-system, Warehouse Management system, Product Information Management system og kundeservicesystemer. Integrasjon mot slike systemer er kostnadsdrivende, og avhenger av kompleksiteten i integrasjonen. For noen slike systemer finnes det ferdige integrasjoner, som vil gjøre arbeidet mindre tidkrevende.

Andre ting som vil påvirke prisen er antall varelinjer og transaksjonsvolum det skal beregnes for, kompliserte fraktberegninger, Store Locator og pickup in store, utvidet funksjonalitet for mersalg, antall språk og markeder butikken skal være i, implementasjon av Business 2 Business løsninger og lignende.