I en verden der kundene ønsker fleksibilitet og bekvemmelighet, er det viktig for nettbutikker å tilby flere alternativer for levering og henting av varer. En populær løsning er "klikk og hent", der kundene kan bestille varer online og hente dem i en fysisk butikk. Vi har utviklet flere ulike løsninger for denne tjenesten for våre kunder. I denne artikkelen vil vi forklare hvordan vår Magento "klikk og hent"-løsning fungerer og hva du bør tenke på når du implementerer denne løsningen i din nettbutikk.
Hvordan fungerer vår "klikk og hent"-løsning? Vår løsning er fleksibel og kan tilpasses ulike behov:
- En enkelt butikk: Hvis man bare har én butikk, kan dette løses enkelt med å bare aktivere en fraktmetode som heter "klikk og hent". Avanserte funksjoner som reservering av produktet uten betaling er noe mer komplisert og blir ofte valgt bort hvis man bare har et hentested.
- Flere butikker: Du kan tilby flere butikker med ulik lagerstatus som hentepunkter for dine kunder. En av fordelene med Magento er at man har støtte for flere lager og prioritering mellom lagre. Man vil derfor kunne opprette et lager for hver butikk i Magento slik at kunder kan se hvor varen kan hentes og ikke.
- Betaling før henting: Du kan velge om kundene skal betale for varene før de henter dem for å redusere antall bestillinger som ikke blir hentet.
- Kommunikasjon til butikker: Sett opp automatiske meldinger til butikkene når det er en "klikk og hent"-bestilling, og butikkene kan kommunisere tilbake til kunden når varen er klar for henting på e-post.
- Oppdatert lagerstatus: de fleste butikkjeder har et POS eller ERP system hvor man gjør intern flytting av varer og har lagerstatus for hver enkelt butikk. I de fleste slike tilfeller vil man lage en integrasjon mellom dette systemet og nettbutikken med for eksempel vår integrasjonsmotor Max Layer.
Ting å tenke på når man ønsker å implementere "Klikk og hent"
- Betaling før henting: Å kreve betaling før henting kan redusere antallet kunder som bestiller og ikke henter varen. Men hvis du ikke har varen på lager i ønsket butikk, kan dette skape komplikasjoner.
- Kommunikasjon til butikker: Hvordan vil du meddele de enkelte butikkene om "klikk og hent"-bestillinger? Og hvordan skal butikkene kommunisere tilbake til kunden når varen er klar for henting?
- Oppdatering av lagerstatus: Er det nødvendig å ha en oppdatert lagerstatus i hver butikk? Dette er viktig hvis du tilbyr henting i flere butikker.
- Buffer for lagerbeholdning: Skal du ha en buffer for lagerstatus? Dette kan være vanskelig hvis du bare har én på lager av visse varer, som for eksempel klær i bestemte størrelser, og man risikerer at varer kjøpes i fysisk butikk samtidig som de reserveres på nett.