Hvorvidt man bør tilby gratis frakt er avhengig av flere aspekter, og er mer en forretningsmessig vurdering enn en teknisk vurdering, da det å sette opp gratis frakt i de fleste tilfeller er veldig enkelt teknisk. Undersøkelser viser at kunder i gitte tilfeller kan oppfatte fri frakt som en større fordel/rabatt enn det det faktisk er i kroner og øre. Men samtidig så skal man ikke undervurdere sine kunder og deres evner til å veie tilbud fra ulike butikker mot hverandre. Generelt kan man si at godt kommuniserte betingelser rundt betaling og levering er veldig viktig for å senke terskelen for dine kunder til å faktiske gjennomføre et kjøp. (Se DIBS e-handelsrapport) Skjulte kostnader senere i bestillingsprosessen vil av de fleste oppleves som svært negativt.

Hva gjør dine konkurrenter?

Hvis det er standard praksis i markedet med gratis frakt for de produktene du selger, bør nok du også ha det. Du kan selvfølgelig også ha fri frakt selv om alle konkurrentene dine tar betalt for frakt – og det kan ofte være et konkurransefortrinn.

Fri frakt som en kampanje

Gratis frakt kan være en veldig god kampanje, som kan bidra til at flere gjennomfører kjøp. Dette kan det være lurt å eksperimentere litt med, og måle resultatene av kampanjen, for deretter vurdere ROI. Da er det viktig å ha satt opp gode måleverktøy, for eksempel Google Analytics.

Fri frakt over et visst beløp

Det vanligste i mange nettbutikker er å tilby fri frakt når man handler for mer enn et visst beløp. Hva dette beløpet skal være, kan man gjerne måle og teste litt frem og tilbake på. Her er målsetningen å øke verdien av gjennomsnittlig handlekurv. Hvis man for eksempel ser at gjennomsnittlig handlekurv i dag er på 500 kr, så kan man jo prøve med fri frakt over 750 kr. Det er lurt å vise veldig tydelig hva som er betingelsene for å oppnå tilbudet, og gjerne ha en grafisk nedtelling som sier noe om ”Handle for X kr mer, og få fri frakt!”.